Cheguman menulis lagi...

salah orang, salahkan orang

Monday, February 8, 2010




Seperti biasa, ketika saya tiba di kelas 4D, suasana agak bising. Beberapa murid sedang berkeliaran sehingga di luar kelas. Biarpun dinding kelas telah dikemas rapi dan diihias cantik oleh guru kelas namun sampah sarap bertaburan di sana sini.

Cuma keadaan lebih terkawal berbanding di awal persekolahan, iaitu pada bulan Januari. Maksud saya dari segi kenakalan.

Saya melakukan sedikit set induksi bagi menarik perhatian mereka sebelum memulakan isi pelajaran. Nampaknya semua berasa seronok dan saya memulakan pelajaran.

Tiba-tiba Hafizudin yang berada di depan membuka sebotol air dan meneguknya di depan saya. Perbuatannya cuba dihalang oleh rakannya yang berada di meja belakang. Melihat itu saya terpaksa campur tangan.

Rupa-rupanya air tersebut kepunyaan murid tersebut. Hafizudin mengambilnya tanpa keizinan.

Setelah menasihati Hafizudin, saya meneruskan pengajaran. Dalam pada itupun saya sempat memerhatikan beberapa murid yang bermain dengan pemadam dan berbual bersama rakan. Terdapat juga murid yang mengganggu rakan di sebelahnya.

Kerana sudah keterlaluan, maka saya memberhentikan pengajaran dan menegur perbuatan murid berkenaan.

"Dia pun main, Cikgu." kata seorang murid.

"Cikgu, Rizal berbual!" seseorang yang lain pula mengadu.

Nampaknya ada dua sikap negatif yang membelengu mereka, fikir saya. Pertama, mereka tidak tahu menghormati guru dan hak orang. Kedua mereka amat mudah menyalahkan orang lain dan lebih suka melihat kesalahan orang lain.

Dua elemen negatif tersebut perlu disingkir sehabis mungkin. Jika tidak, sampai bila-bilapun mereka akan gagal.

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template Noblarum by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP