Cheguman menulis lagi...

hari yang padat

Tuesday, January 5, 2010


Kelas pertama saya pagi ini letaknya di bangunan sementara di tepi padang. Seronok melayan murid Tahun 2G menyanyi sambil bermain gitar. Sebahagian daripadanya ialah murid saya di prasekolah dulu.

Selepas 60 minit, saya bergegas ke tingkat 4 pula sambil mengelek gitar. Sejam kemudian saya turun ke padang untuk Pendidikan Jasmani. Mengah jugak.

Sepatutnya saya mengajar murid perempuan kelas 4A dan 5A serentak. Seorang lagi guru mengambil murid lelaki 4A dan 5A.

Namun setelah 20 minit berlalu, masih belum nampak seorangpun batang hidung murid 4A. Pengajaran untuk kelas 5A tetap saya teruskan.

Kira-kira 5 minit sebelum waktu tamat, kelihatan murid-murid 4A termengah-mengah berlari. Rupa-rupanya guru yang mengajar waktu itu terlajak masa.

Mahu tidak mahu saya mendaki lagi anak tangga ke tingkat empat untuk kelas Pendidikan Kesihatan. Setelah selesai, turun pula ke kantin untuk minum. Masa yang ada cuma 30 minit.

Selepas rehat, naik ke tingkat empat untuk mengajar BM Tahun 4A selama sejam. Kemudian bergegas ke kelas 5A untu Kajian Tempatan pula.

Dalam keadaan terkejar-kejar itu saya terfikir, kenapalah waktu PJ hanya diperuntukkan 30 minit sahaja? Sedangkan murid perlu menukar pakaian dan perlu bergerak dari kelas ke padang. Kemudian bergerak balik ke kelas selepas menyalin pakaian semula.

Berapa minit yang tinggal untuk pengajaran PJ?

Seperkara lagi yang saya fikirkan ialah guru dan murid perlu dimaklumkan bahawa waktu pertukaran 10 minit diberikan untuk perjalanan dan lain-lain.

Sehingga waktu saya menulis ni, saya belum sempat lagi ke tandas.

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template Noblarum by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP